Stjärnblomster vann på svenskt rekord

Det var stor dramatik i inledningen av Steggbests Minne. En skrämd B.W. Rune sparkade mot Rikard N Skoglund som föll ur sulkyn medan Stjärnblomster galopperade. Loppet återkallades och i den efterföljande starten travade Stjärnblomster hela vägen – och vann.


I det första startförsöket var Stjärnblomster (e. B.W.Modde) inte nära att hålla sig i trav från sitt innerspår. Men kort efter att startbilen släppt iväg fältet blåstes loppet av. Stallkamraten B.W.Rune blev rädd och sparkade bakut – en spark touchade hjälmen på kusken Rikard N Skoglund som föll i backen.

– Han blev rädd när hästen innanför bröt ut och tog frambenen på honom. Det blev trångt och det var ingens fel men han försvarade sig med att galoppera och i samma veva slog han. Man hinner inte tänka så mycket kusk. Först försöker man lösa det och sedan ta sig av utan göra illa sig, säger Rikard N Skoglund.

Hur mår du efteråt?

– Det är ingen fara. Jag har varit med om värre, säger han.

Mats E Djuse har varit ordinarie kusk bakom Stjärnblomster sedan kvalet i maj 2020. I den giltiga starten putsade Stjärnblomster sitt eget rekord över distansen ordentligt. Hon kom i mål på det nya svenska rekordet 1.20,2a/1640 meter. Hennes sjunde seger för året var därmed ett faktum.

– Hon var rullig helt enkelt. Om man jämför med samma tävlingsdag förra året så var hon så rullig så att hon galopperade innan loppet den gången. Så illa var det inte i dag men när bilen började accelerera så rullade hon över. Banan är lite stum så hon trivs kanske inte optimalt på den, säger Mats E Djuse.

Innan den giltiga starten hann stallet lägga på ytterligare ett par boots på Stjärnblomster.

– Jag tog det lite lugnare i andra starten också. Då kunde inte vi inte hålla ut Pydin. Det blev inte optimalt för oss att gå ut och runda den hästen och jag var inte helt säker på att de ville släppa till oss heller. Men som tur var löste det sig. Hon var väldigt fin sedan i det rätta loppet. Lite synd att hon inte hon lyckades gå under 1.20,0, då hade hon blivit första sto i Sverige att göra det. Men prestationsmässigt var det väldigt bra.

Hur ser du på er resa tillsammans?

– Den har varit helt grym. Jag har kört henne väldigt mycket. Hon tävlade inte på någon hög nivå i början när jag började köra och jag trodde inte att hon skulle kunna fortsätta att tävla på i klassen. Hon hade mycket pengar på sig och känslan var väl att hon inte skulle räcka till. Men sedan lossnade allt på någon månad och sedan har det flutit på.

Stjärnblomster har genom hela karriären tränats av Jan-Olov Persson. 2019 blev hon mamma då Blomsterprinsen kom till världen. Sedan hon kom tillbaka till tävlingsbanan år 2020 är det Jenny Pettersson som varit ansvarig skötare till hästen.

Hon följde den inledande dramatiken från bankanten.

– Hon var lite mer rullig i dag. Sedan var hon överladdad samtidigt som banan var lite hårdare. Först blev jag besviken över galoppen men sedan såg jag att B.W.Rune kom skenandes ute i banan så då blev allt fokus på det i stället. Efter omstarten hann vi lägga på ett till par boots på Stjärnblomster, det föll ut väldigt bra. Hon blev stabilare från start med dem. Det var en helt otrolig prestation. Hon är så jäkla grym, säger Jenny Pettersson.

Sedan återkomsten till tävlingsbanan har Stjärnblomster tagit flera tunga skalper. Bland annat två titlar i Sto-SM.

Vad säger du om hennes framgångsrika karriär?

– Det känns ganska overkligt. Hon inledde väldigt bra som unghäst innan hon fick en egen avkomma som jag också sköter om. Från början efter att hon kommit tillbaka övertygade hon inte riktigt men att se henne i den formen som hon är i nu är väldigt roligt. Hon fortsätter verkligen bara att utvecklas.

Hur ser du på framtiden för Stjärnblomster?

– Hon är uppe i eliten så det blir tufft motstånd men hon är ruskigt snabb. Det blir spännande att följa henne bara hon håller sig fräsch.

Hur är läget med B.W.Rune efter olyckshändelsen?

– Han har klarat sig bra. Inga skador eller någonting. Han blev skärrad när han blev påkörd i starten.

 

/Travronden

 

Publicerad måndag 3 oktober 2022. kundtjanst@travsport.se