Foto: Lars Jakobsson, TR Bild

Daniel Wäjersten i fokus: "Väldigt nöjd"

Daniel Wäjersten har höga krav på sig själv men lördagen på hemmabanan summerades i dur. – Alla hästarna levererade och jag är väldigt nöjd. Det brukar annars alltid vara någon som underpresterar en sådan här dag.


När Daniel Wäjersten lämnade stallbacken efter lopp 12 och åkte de fem-sex kilometerna hem till Solum gjorde han det med ett leende på läpparna. I pengar blev det 489 000 kronor inkört till stallet på elva hästar, varav åtta inom V75-ramen.

En king

Han slog an tonen redan i andra loppet genom att ordna tredje segern i fjärde starten med treårige talangen Lando Mearas (e. Walner). Detta efter att ganska tidigt ha kört sig till spets. Det var sedan samma ägare (Kjell Johansson) och samma uppfödare (Snogarps Gård AB) på Wäjerstens första STL-vinnare för dagen. Kingen Mearas (e. Chapter Seven) löste segern i klass II-försöket trots en resa i dödens.

– Jag var lite orolig efter den sämre insatsen i Norge men vi ville verkligen få med Kingen till STL-finalerna under elitloppshelgen. Det var stort fokus på det men hästen kändes inte direkt superspänstig i värmningen. Väl i loppet blev han dock klockren och även om vi fick dödens så kom vi dit utan att vara med i någon körning.

Det var inte lite ändringar heller på Kingen Mearas. Det handlade om barfota runt om, jänkarvagn och rycktussar.

– Det föll väl ut och tussarna rycktes aldrig. Jag var lite orolig för Anders Erikssons häst som jag tycker har presterat fint men det blev säkert till slut.

Iögonfallande häst

En ännu mer iögonfallande häst fick vi se i bronsförsöket från Wäjerstens stall. Sexåriga tyskan Riet Hazelaar (e. S.J.'s Caviar) blev ett jätteskrik under veckan och levererade också i debuten för Daniel. Han kunde överta ledningen från stallkompisen Kingsplayer Pellini (trea i mål) efter första kurvan och kunde efter en 1.10,1-öppning första varvet varva på 1.13,3.

– Riet Hazelaar agerade lite halvtrögt och verkar inte göra mer än vad som krävs. Det kändes ändå som att hon hade koll på läget och jag tror att hästen kommer att gå framåt mycket med det här loppet i kroppen. I dag vann hon på sin grundkapacitet.

I träningen har Daniel känt att det här är något alldeles extra.

– Samtidigt har jag blivit besviken många gånger tidigare, det går inte att ta något för givet. Hon har förutom de två banjobben uteslutande gått backträning så här långt, men framöver byter vi till sanden. Det kommer göra henne mer explosiv.

Kan du jämföra den här brunskimmeln med någon annan bra häst du har nu eller haft tidigare?
– Nej, faktiskt inte, hon liknar ingen annan. Framför allt har hästen en enorm steglängd, det går mycket fortare än det känns.

Hur ser den närmaste framtiden ut?
– Det är väl elitloppshelgen som gäller för hennes del också, men jag vet inte vilket lopp. Jag är inte så sugen på att ta ut hästen i silverdivisionen och hon behöver nog ett lopp till före också. Det kan kanske bli något i stoeliten.

Bra andraplats

Några fler STL-segrar blev det inte för Wäjersten. Men han var ändå nöjd med andraplatsen med Mellby Jinx (e. Ready Cash) i försöket till Paralympiatravet. Från ledningen fick man ge sig mot utvändige Kentucky River.

– Även om jag fick strypa tempot till nästan 1.13 första varvet kostade inledningen lite för mycket. Det gick väldigt fort i början när vi skulle försvara ledningen och hästen blev sedan väl pigg där framme. Jag fick bråka lite med honom för att få ner i tempot, säger Wäjersten.

Redan i början av upploppet kände sig Daniel slagen av Kentucky River.

– Jo, han kopplade greppet då och vi fick stryk av en bra häst. Jag tror dock att Jinx kommer att vara ännu bättre om tre veckor.

Daniel är sugen på en plats i Paralympiatravet.

– Men då måste vi få en inbjudan. Jag tycker att hästen platsar där och startar om vi får den möjligheten.

En bra dag blev det verkligen för Bergsåkers klart mest lysande tränare som trivs med travlivet just nu.

– Det är vår i luften och hästarna känns fina. Så det kan inte vara så mycket bättre.

/ Travronden

Publicerad måndag 15 april 2024. kundtjanst@travsport.se