{{next.header}}
Foto: Lars Jakobsson, TR Bild
Magnus A Djuse lyckades med knapp marginal hålla ledningen från innerspåret med storfavoriten Poleposition (e. Propulsion). Första 1 500 travades efter 1.13,7 och Magnus såg till att värsta hotet i vinnarhålet inte fick fritt sista biten.
– Det blev en tight spetsstrid, men min häst var väldigt snabb efter en liten bit och vi lyckades svara ledningen. Sedan gick loppet i ett halvtufft tempo hela vägen, säger Magnus A Djuse.
Det var Tomas Pettersson som satt i rygg på ledaren med Grand Ready Cash. Bollnästränaren hade möjligheten att glida ut i andra ytter dryga halvvarvet från mål, men valde att sitta kvar i vinnarhålet. Han skar sedan mållinjen som tvåa med gott om krafter i behåll. Västerbo Tramp gick godkänt i skymundan som trea från tredje par utvändigt medan ”dödenshästen” Matiere tröttnade sista 100 och fick nöja sig med femtepriset.
Mer Magnus A Djuse blev det i kallblodsloppet genom Anna Nyborg-tränade Arding (e. Wik Stjernen). Här tog Magnus ett tidigt initiativ från de bakre regionerna och hittade ner i tredje par utvändigt cirka 1 150 meter från mål. Det blev sedan egen attack via tredjespår mitt på sista bortre långsidan och Arding avgjorde säkert sista biten när ledande Rams Bror fick lite bekymmer med travet.
– Det känns helt sjukt. Arding är en fantastisk häst som är hur snäll som helst hemma och springer i en flock, säger tränaren Anna Nyborg i ATG Live.
Rams Bror höll fullt godkänt till andraplatsen efter ett första varv efter 1.26,8. Basisten tog ledningen för att tidigt släppa. Jan Ove Olsen backade ut hästen i andra ytter inför slutsvängen, men kom som trea aldrig nära tätduon. Grådö Bo snabbstartade från springspår på tillägg till dödens och höll bra som fyra.
Tomas Pettersson kom enkelt till ledningen med Ajlexes Hans (e. Maharajah) och valde sedan att svara spets när favoriten Sparky's Dream ställde frågan på utsidan. Trots 1.12,1 första varvet höll Pettersson undan hela vägen efter ett litet ryck i utgången av sista kurvan.
– Det var tur att vi fick köra lite långsammare den tredje femhundringen, det räddade oss till slut. När vi kom så snabbt till spets så ville jag prova där eftersom hästen kändes så pass fin, säger Tomas Pettersson i ATG Live.
Det var Sparky’s Dream som fick göra jobbet i dödens, men ändå närmade sig vinnaren sista biten. En riktigt strong prestation. Mellby Kaliber fick en bra resa i andra/tredje ytter, men tredjeplatsen var maxutdelning. Favoriten Erik The Phantom uppträdde hetsigt före start och väl i loppet blev det en tuff forcering fram till dödens som sedan byttes till andra ytter. Han galopperade i slutsvängen som trea, men hade knappast varit segeraktuell felfri.
Markus B Svedberg fick tredje par utvändigt bakom egna Karma Mearas (e. Face Time Bourbon). Ekipaget attackera först via tredjespår 700 från mål och långspurten resulterade precis på mållinjen.
– Det här var väldigt kul. Det är fin häst som var bra redan hos Svante Båth, men som fick årsdebuten i år framflyttad på grund av sjukdom. Men nu är hästen rejält på gång, säger Markus B Svedberg i vinnarcirkeln.
Det var Rikard N Skoglund som höll i det längsta från ledningen med Stefan Melander-tränade Waypoint Sequency. Power Vacation tackade för en bra resa i vinnarhålet genom att spurta piggt som trea efter sen lucka och med krafter sparade. Favoriten Mahala avancerade tidigt fram i dödens men fick problem med travet i sista sväng och kunde aldrig blanda sig i tätstriden.
Örjan Kihlström var väldigt snabb första biten med Stefan Melander-tränade Oracle Vixi (e. Nuncio) och kunde enkelt komma till ledningen. Men det gick undan rejält, 1.06,3 första 500 och 1.09,0 det inledande varvet!
– Det var första gången med ny balans och jag ville inte bråka med hästen, utan han fick sköta sig själv. Segertiden 1.10,9 är väldigt bra, säger Örjan Kihlström.
Queen Of The Night fick en bra resa i tredje par utvändigt och var sedan den enda som såg ut att utgöra något hot i slutsvängen. Hon kom dock aldrig i farlig närhet som tvåa. Jocke Thå kämpade på bra som trea från dödens på behörigt avstånd.
Nioårige Stoletheshow stal showen i Gävle när han vann H.K.H Prins Daniel lopp från dödens. Men något elitlopp blir det inte.
– Det är väl aldrig någon som fått två rosa biljetter? Men vi följer planen och startar i Oslo Grand Prix nästa gång, säger tränaren Frode Hamre i ATG Live.
Det var nog inte många som trodde att Stoletheshow skulle vinna den här guldfinalen med 400 000 kronor i förstapris från positionen utvändigt om ledaren. Så blev det dock efter att Click Bait snuvat Hail Mary på ledningen och öppnat första varvet efter 1.10,3.
– Eftersom jag var säker på att vi inte skulle kunna komma till spets den här gången så blev det ändå bästa möjliga utveckling för vår del. Han gillar att vara med där framme och det blev tacksamt nog inte heller någon väldig körning första 500 eller någon som ville avancera fram i dödens. Sedan visade Stoletheshow sitt fantastiska psyke när han kämpade ner Click Bait sista 50, säger Magnus A Djuse i ATG Live.
Hail Mary fastnade med krafter kvar i vinnarhålet som trea efter att ha tappat ett boots i starten. Segertiden stannade vid 1.09,8a/1 609 meter.
Mats E Djuse hade inga som helst problem med att tidigt komma till spets med Jan Ove Olsen-tränade Mizai (e. Donato Hanover). Första varvet avverkades efter 1.11,5 och sedan ryckte Djuse i utgången av sista kurvan. Det blev också väldigt enkelt och Mizai visade att han inte på något sätt är en utpräglad sprinter.
– Mizai var skitfin i dag. Jag kände redan i värmningen att hästen verkligen var på hugget och han är bra på att hålla hög fart länge, säger Jan Ove Olsen i ATG Live.
Det blir dock inget Sweden Cup nästa helg.
– Nej, han har hela livet framför sig och det där kan bli två väldigt tuffa lopp. Det finns många andra passande uppgifter att välja på i sommar.
Joe Dalton satt i femte par utvändigt och följde med i rygg i tredjespår ut på sista bortre långsidan. Han spurtade bra i skymundan som tvåa. Corazon de B. klarade tredjepriset från dödens/andra ytter. Xanthis Hilton galopperade i dödens 650 från mål.
/ Travronden
Publicerad tisdag 21 maj 2024. kundtjanst@travsport.se