{{next.header}}
Foto: Mikael Rosenquist, TR Bild
Ledning från start till mål var även segerreceptet i detta lopp. Magnus A Djuse lät King of Everything (e. Quite Easy U.S.) sträcka ut för full sula direkt från start, vann spetskubbningen varpå nioåringen höll emot sina konkurrenter till vinst med en längd på 1.11,8a/2 140 meter.
– Det är en väldigt fin häst och han kändes väldigt bra. Det spelar ingen roll med de gamla hästarna att de blir gamla, de är lika bra ändå. Han kändes lika bra i dag som han var för två år sedan. När jag laddade så hårt blev han lite pigg även om jag kunde dämpa lite. Det kändes bra och att han skulle gå hela vägen in, säger Magnus A Djuse i vinnarcirkeln.
Programenligt spårade hemmastjärnan A Fair Day (e. Maharajah) från start till mål i gulddivisionsloppet Kalmarsundspokalen tillsammans med Oscar Ginman, men det var inte utan dramatik.
De första 250 meterna fick han nämligen rejäl utmaning i spetskampen av Magnus A Djuse-styrda Hustle Rain och fick öppna första halvvarvet på raska 1.08,5.
Därefter kunde han sänka farten till 1.10,9 på varvet innan det åter blev full sula i slutkurvan. Över spurtrakan avslutade Mister Hercules strålande från tredje utvändigt och tog in meter för meter, men A Fair Day var orubblig på 1.09,1a/1 640 meter. Tidsnoteringen var en tangering av Cokstile och Click Baits banrekord.
– Det här har jag drömt om och längtat till. Att få göra detta på hemmaplan inför dessa underbara människor. Det här loppet betyder allt. Att få vinna det här loppet som tredje hemmahäst i loppets historia… helt fantastiskt, säger tränaren Elisabeth Almheden i vinnarcirkeln.
Efter att Ivan Mauger tagit hand om ledningen blev sista varvet rejält uppskruvat. Det ledde till ett dramatiskt upplopp med flera ekipage som körde rejält och slogs om segern – men när väl måldomaren hade ropat ut vinnaren var det många spelare som ställdes schack matt.
Nightrain Boko (e. Chelsea Boko) och Rick Ebbinge skrällde rejält och vann med minsta möjliga marginal före storfavoriten Fantom Jet tillsammans med Magnus A Djuse. Måldomarna studerade målfotot under lång tid – men när resultatet väl kom var Rick Ebbinge och Nightrain Boko vinnare.
Vinnaren gick med i tredjespår i slutkurvan och över Kalmars långa upplopp kom luckan i vida spår över upploppet. Samtidigt stred favoriten Fantom Jet invändigt – efter en tuff resa. Dessutom blev det en trång situation kort före mål när Björn Goop sökte fritt spurtutrymme med Julius Cortina, men ingen av kuskarna tilldelades någon bestraffning. Det gjorde att superskrällen slog till. Oddset: över 54 gånger pengarna.
Olly Håleryd öppnade så pass snabbt att hon kunde överta ledningen från Cathrinelle och Thomas Dalborg. Örjan Kihlström fick dock köra till en bit för att lyckas överta ledningen.
Med varvet kvar kom sedan Clarissa (e. Exploit Caf) fram utvändigt om ledaren och kämpade sig närmare och närmare. I början av upploppet såg Olly Håleryd ut att ha kontroll på loppet – men Clarissa gav aldrig upp. I stället kom hon meter för meter närmare och var bara tuffast den sista biten.
Clarissa slog klorna i den stora favoriten Olly Håleryd – som fick nöja sig med andrapriset. Clarissa imponerade stort för kusken Magnus A Djuse och trots den tuffa resan var hon bara bäst.
– Den hårdheten och styrkan hon visar upploppet ner är nog en av hennes bästa styrkor. Hon kändes bra hela vägen och det kostade inte så mycket att ta sig framåt. Hon har alla egenskaper som en bra travhäst ska ha. Hon har inte några direkta svagheter, säger Magnus A Djuse efter segern.
Segertiden blev 1.11,3a/2 140 meter – nytt löpningsrekord.
Spets och slut. Ja, det var segerreceptet för Go Kenneth Go (e. Googoo Gaagaa). Johan Untersteiner prickade perfekt från början och hittade snabbt till ledningen. I rygg fanns Maranichi och Joakim Lövgren.
Samtidigt var det galopp för favoriten Cross Lane. Då blev det walk in the park för vinnande Go Kenneth Go. Johan Untersteiners fyraåring åkte ifrån lätt över upploppet och vann i överlägsen stil före just Maranichi. Segertiden: 1,13,9.
Jackson Storm kuppade sig till ledningen från start och öppnade hårt första biten. Väl i spets släppte han välvilligt över ledningen – till Kight Journey som lyckades ta sig ut snabbt i andraspår efter att blivit av med ledningen.
Carl Johan Jepson hittade ett perfekt slagläge med BlaBlaBlaa som återfanns i andra utvändigt. Ulf Ohlsson, som körde Knight Journey, fick dock bestämma helt i front. Mitt i loppet var det långsamt tempo – men desto snabbare avslutning kom det att bli.
Björn Goop försökte i spåren med sin styrning Twigs Like U. – men hästen kunde inte blanda sig i då aktionen strulande.
– Det var för dåligt tempo, det var svårt att ta något, säger Björn Goop efter mål.
I stället var det ledaren, Knight Journey, som enkelt vann före Format Kronos. Noterbart är att det var Marko Korpis första STL-seger någonsin.
– Jag har jagat den här segern väldigt, väldigt länge, jag har gillat den här hästen väldigt länge, säger han i Kanal 75.
Thomas Dalborg inledde STL-omgången på Kalmar. Bys Rosy Nunc (e. Nuncio) var klart starkast till slut och vann enkelt efter en häftig spurt.
Men inledningsvis i loppet var det Pica Pica och Victor Rosleff som og hand om ledningen. Första varvet gick i beskedligt tempot – men ut på sista långsidan kom dock en hastig attack för J.H Ellen och Björn Goop. I det skedet av loppet gick det för klassen rysligt fort – och det gjorde att både Pica Pica och J.H Ellen tröttnade rejält in på upploppet.
Thomas Dalborg då? Ja, han hade bara väntat på att sätta in slutstöten och efter en bra resa så var det aldrig något snack. Dalborg körde väldigt snyggt och valde att sitta kvar när första attackerna kom i spåren – men snabbt därefter kom ändå luckan.
– Jag hade tid att njuta i alla fall. Jag har varnat för hästen i dag, och hon satt fast senast. Jag tyckte det såg passande ut. Jag tänkte att jag nästan hamnade för bra från start, så jag chansade att sitta kvar där varvet kvar. Men sedan kom lucka och när vi var i tredjespår kändes det bra. Det kändes som att jag hade mycket att åka med, säger Thomas Dalborg.
/ Travronden
Publicerad måndag 23 juni 2025. kundtjanst@travsport.se