{{next.header}}

När Bergsåker arrangerade sitt första Mustaschtrav i samarbete med Prostatacancerförbundet var målsättningen ambitiös men tydlig: att samla in minst en kvarts miljon kronor och locka publik till arenan mitt i novembermörkret. Resultatet överträffade samtliga förväntningar.
Genom sponsrade lopp, en omfattande välgörenhetsauktion och aktiviteter där både publik och partners kunde bidra – från straffskott och hästskokastning till andelsspel – växte engagemanget stadigt under veckorna som ledde fram till tävlingsdagen. Arenan gick i mustaschens tecken och stämningen blev en kombination av tävlingsglädje och genuin solidaritet.
När kvällen summerades stod det klart att initiativet gjort starkt avtryck: 1 319 personer hade tagit sig till Bergsåker och tillsammans bidrog de till att samla in 366 262 kronor till Mustaschkampen.
Responsen lät inte vänta på sig. Aktiva, partners och publik vittnade om en travdag som berörde på djupet och visade på den kraft som uppstår när sport, näringsliv och ideell sektor drar åt samma håll. För Bergsåker blev evenemanget också ett kvitto på att ett gemensamt engagemang kan skapa något som är större än själva tävlingarna.
– Man blir väldigt ödmjuk när man ser hur travet, näringslivet och publiken sluter upp kring en sådan här fråga. Vi ville bevisa att en travdag kan göra konkret skillnad, och gensvaret vi fått visar att det här bara är början, säger Jonathan Brodin, Marknadsansvarig på Bergsåkertravet.
Med premiären i ryggen är planen tydlig: Mustaschtravet ska bli en återkommande och självklar tradition i november – och fortsätta göra skillnad, både för travsporten och för kampen mot prostatacancer.
Publicerad fredag 14 november 2025. kundtjanst@travsport.se