{{next.header}}

– Utställningen på Fotografiska fick fina reaktioner och väckte starka känslor hos både travintresserade och nya besökare. Därför känns det självklart att ta den vidare ut i landet – så att hela Sverige får möjlighet att uppleva travsportens kulturarv som konst, säger Tomas Fyhr, Marknads- och Kommunikationschef på Svensk Travsport.
Trav som populärkultur
När "En Svensk Cowboy" visades på Fotografiska i september bjöds besökarna på en resa genom travsportens historia – från de första tävlingarna mellan bönder på frusna sjöar till dagens moderna tävlingsdagar fyllda av dramatik, idoler och gemenskap. Utställningen visade travet ur en populärkulturell vinkel, där sportens känslor och minnen sattes i centrum – i både film, foto och i en härlig ljudkuliss av referat, hovtramp och publikjubel.
Travet i centrum
Engagemanget kring travet är stort, och utställningen har byggts med hjälp av de aktivas egna berättelser och bilder. Genom deras röster gestaltas sporten som en livsstil – med doften av stallet, ljudet av hovarna och gemenskapen som stannar kvar livet ut.
Från Fotografiska till hela trav-Sverige
Turnén startar på lördag, på Sundbyholm, denna vecka och följer STL-tävlingarna runt landet fram till årsskiftet. Vid varje event kommer besökare kunna ta del av delar av utställningen – i nya, platsanpassade versioner – och få uppleva travsportens rika historia och kulturarv i både bild och berättelse.
– Det här är en hyllning till människorna, hästarna och traditionen som format svensk travsport i hundra år. Nu får hela trav-Sverige chansen att ta del av den, avslutar Tomas Fyhr.
Hela turnéplanen
15 november, Sundbyholm: Köp biljett
22 november, Jägersro: Köp biljett
29 november Solvalla: Köp biljett
6 december Åby: Köp biljett
13 december Östersund: Köp biljett
20 december Halmstad: Köp biljett
27 december Gävle: Köp biljett
Publicerad torsdag 13 november 2025. kundtjanst@travsport.se